Verjaardagsfeestje
Gisteren (03-11-13) was het eerste jubileum van dit ijzersterke projekt. Precies 1 jaar geleden hebben we de rooie Dyane aan het Nederlandse straatbeeld onttrokken........nog FF wachten......dan komt ze als herboren, mooie zwaan, weer terug!
Het weer was óók in feeststemming! Heftig onweer, hagel en plensbuien. Afgelopen week hebben Ina en ik de bank bekleed; mooi rood is niet lelijk. De planning was om die even te plaatsen en om daarna, vanuit zitpositie het dashboard te gaan ontwerpen (m.b.v. karton en echte nep klokkies). Maar eerst nog even op het cirquit voor de garagebox rijden. Ik had er tenslotte nog niet in gereden! Zit wel apart zo met je k... op de bodem van de auto. Even wennen aan de koppeling maar verder helemaal OK! Daarna aan het werk. Wouter en A. de bank plaatsen en Sem aan het werk met de weerbarstige oliedrukmeter. Oliedrukmeter vrij vlot aan de praat, reageert netjes op het toerental van de motor zoals het hoort. Sem verder met het aansluiten van de massapik + bijbehorende (dikke) kabels. De auto krijgt een massapik onder het dashboard, een contactslot met een startknop. Moeilijk soldeerwerk omdat de soldeerbouten eigenlijk te weinig vermogen hebben voor zo'n dikke kabel. Met behulp van W en A en extra bouten plus een gasbrander is het klusje toch geklaard. Daarna ging Sem verder met het plaatsen van het ventilatorhuis van de ruitontwaseming. Vergeet bijna nog te vermelden dat Sem eerst nog de dynamo weer heeft geplaatst; vorige week is de spanningsregelaar een plotselinge dood gestorven. Er leek kortsluiting in de dynamo te zitten!? Bleek achteraf mee te vallen. Fransen kunnen soms een "beetje" onlogisch te werk gaan (What's new??) Er zitten twee aansluitlipjes vlakbij elkaar (+ en -) .....je snapt het al....! Even op de goeie manier aansluiten en de nieuwe spanningsregelaar kon ongestoord en in stilte zijn belangrijke werk doen. Oplettende lezertjes zullen ontdekken dat Sem een erg vruchtbare dag heeft vandaag! Hebben W en A dan maar een beetje op hun lauweren gerust (op het mooie nieuwe bankje?) en een beetje in hun respectievelijke neuzen geboord? Je zou het werkelijk bijna gaan denken. Hoe kunnen twee kerels een hele dag doen over het plaatsen van een bankje, met slechts 6 M6 bouten??? Toch is het zo; in het zweet onzes aanschijns, hebben wij ons de pleuris gewerkt om de bank op de goede plek vast te krijgen. Als enig excuus kunnen we aanvoeren dat de bouwbeschrijving erg summier was. Eendenkenners zullen weten dat de achterbank van de eend krom gebogen pennetjes aan de voorpoten heeft. Diezelfde haakjes hebben ons heel wat hoofdbrekens gekost, ook het precies in het midden krijgen van de bank is een hele klus. Achteraf gezien hadden we de bank nog niet moeten bekleden; dan kun je er beter door met je handen om de boorgaten af te tekenen. We hebben dus ter plekke de bekleding er weer af moeten halen. De bank kun je het beste met een schoenlepel in de auto plaatsen, zo nauw is het allemaal. Toen ging het gelukkig voorspoedig. Alleen het vastdraaien van 3 boutjes met moeren vlak boven onze mooie roestvrijstalen uitlaat bleek nog een héél lastige klus te zijn ( soort van gynaecologenwerk). Om 16.45 was de klus eindelijk geklaard, na het nodige creatieve taalgebruik van onze kant. Volgende week met frisse moed weer verder ( ontwerpen dashboard en het afstellen van de handrem). Binnenkort kunnen we de voorruit bestellen....het lelijke eendje gaat steeds meer op een zwaan lijken!