Tandenknarsend de zomer uit?
Na een welverdiend zomerreces werd het tijd om de draad weer op te pakken en om nr 1116 te helpen bij de indaling. In zwangerschapstaal gesproken; we lieten nr 1116 achter nadat we hem een babyblauwe coating aan de binnenkant hadden gegeven. Die kleur heeft maar twee uur geduurd, al snel kwam ook RAL 5004 aan de binnenkant te zitten. De dekking was niet helemaal om naar huis te schrijven maar we zouden dat deze keer nog één keer dunnetjes over doen.
Ondergetekende liet vorige week verstek gaan, niet dat er toen grote stappen waren gemaakt. Sterker nog, het proces na de zomervakantie bleek tandenknarsend van start te gaan. De startmotor had reeds de geest gegeven nadat hij drie keer de motor had aangezwengeld. Daarna moesten we het met de hand doen (starten), wat trouwens ook lukte. Die vorm van handenarbeid willen we niet door blijven zetten en een nieuwe startmotor was dus een moetje. Zo gezegd zo gedaan zult U denken. Zoals altijd wanneer zo'n uitspraak valt komt er een staartje of nageboorte, wat U wil. Het bouwen van een Burton is geen IKEA kastje alhoewel dat ook een enorme bevalling kan zijn! Bij het monteren van de nieuwe startmotor vorige week bleek de startmotor niet te willen ingrijpen op de starterkrans van het afgedraaide vliegwiel! Een héél naar ijzer op ijzer geluid bereikte de trommelvliezen! Wat kan hier nou verkeerd aan gaan? Het bezorgde S. Westerhuis een hersenverweking en een dag werk werd teniet gedaan door gepiel, gepieker en ander ge*$%.
Bij navraag bij de BurtonBroeders en in combinatie met het vermoeden van S werd de differentiaal diagnose gesteld dat het huidige vliegwiel van een VISA motor moet zijn, deze heeft een andere verdeling qua tandjes dan die een 2cv6 blokkie. Wel gek dat uitgerekend op het originele blok dan ook een VISA startmotor heeft gezeten. Het is voor ons een mysterie wat voor een voorgeschiedenis deze Française heeft doorgemaakt. Hoe dan ook, S had een andere afgedraaid vliegwiel geritseld bij de BurtonBoys. De boutjes werden als coulance gratis meegegeven.
Deze week als eerste dus ff een vliegwiel vervangen. Wij blij dat er nog geen opbouw op zit en dat dit probleem zich nu voordeed! De operatie was in een uurtje gefixed. Het scheiden van de motor van de bak terwijl deze nog op het chassis vast zit vergt wat gewip en getrek maar na wat gekreun en gesteun kwam de boel toch los. Ik doel op mechanische arbeid en geweld..... Het vliegwiel ging in tegenstelling met een episode in het verleden makkelijk los. Koppeling trouwens ook. Ander vliegwiel erop met locktide op de boutjes! Duidelijk was te zien dat er een ander aantal tandjes opzat. De startmotor kon onmogelijk ingrijpen op dit vliegwiel. Het ging vlekkeloos op het andere vliegwiel.
Nu het verhaal andersom. De motor terug aan de bak zetten en dan ook nog dat de prisé as grijpt op de koppeling. Met een beetje gerol van het chassis in de versnelling en wat geduw in plaats van getrek kwam alles op zijn pootjes terecht. Het was meteen starten en lopen. Konden we meteen ff checken of er nog ergens olie lekt. Ja dus! Wel leuk zo´n sensorring alleen is er sprake van een aderlating wat betreft olie. Langs de twee boutjes die de optionele gaatjes van de flens moet afdichten lekt olie. Er zaten hier geen pakkingjes bij.... Volgende week even in de weer met smeerbare jally! Welnu: een patatje was wel verdiend. En een broodje kroket. En een milkshake. We moesten nog even de vorige avond smoren in vettigheid.
Daarna nog een keer de binnenkant afgelikt met RAL 5004. Het resultaat is dat het beschermd en glad aanvoelt. We zullen toch een hoop afdekken met bekleding, maar het oog wil ook wat, zo ook in de kleine kiertjes. Daarna besproken wat volgende week gedaan kan worden en welke boodschappen nog gehaald moesten worden. We verwachten volgende week nr 1116 richting geboortekanaal te kunnen duwen namelijk de body op het chassis! Tot snel!