(Tandeloos) verzet gebroken!

22-01-2014 19:16

De laatste loodjes, het laatste beetje verzet blijkt tegen onze verwachtingen in te liggen in de maak van het ambitieuze dashboard van RVS. RVS hoe kan het ook anders, daarvan zit inmiddels 20 kilo verwerkt in 1116, en die lijn zetten we even door. De geschiedenis is lang te noemen van het dashboard, qua tijd zeker het moeizaamste onderdeel. Eerst, in 2013 nog, naar meerdere staalboeren geweest om hen te vragen naar de prijs voor een dergelijk project. Niemand wou zijn handen daaraan branden en kwamen derhalve met forse prijzen. En terugkijkend op het proces, ik snap het ook wel. Heel bewerkelijk allemaal en wanneer je niet de 1116 direct voor je hebt staan dan gaat dat stukje maatwerk nooit passen. Dus zelf ruim wat RVS ingekocht, genoeg voor twee dashboards. Plaat RVS meegezeuld naar Zweden en daar in een schuurtje kalmpies an het dashboard aan de hand van een kartonnen mal uitgefiguurzaagd. Vibrerend en lawaaig klusje. Bovendien niet zo strak als gehoopt maar goed genoeg om mee door te kunnen. Beetje met de bandschuurmachine bijwerken meegenomen naar die Heimat. Daar heeft A de rondingen erin gewalst. En nu komt 't!

Om het dashboard te passen moet de stuurkolom door het dashboard. Er moest dus hoe dan ook een gat gezaagd worden om enigszins een productieve zondag erop na te houden. RVS van 0,8mm dik is waarmee we te maken hadden. Daar komen babytandjes nog doorheen! Dus even met de houtgatenzaag erop en door! Dat bleek een illusie. Binnen de kortste keren was de gatenzaag ontdaan van zijn tanden en kon je er je kont mee krabben!  En het dashboard gaf geen krimp! Dit vraagt om een shock and awe strategie. Olderwets gaatjes boren zoals in de kleuterklas gaatjes prikken (toch nog ergens goed voor) en daarna met de Dremel de kantjes eraf slijpen. Dit duurt voor een gat (die bovendien héél lelijk is) zo een uur! Uiteindelijk kon het dashboard wel gepast worden. Er moest behoorlijk wat kracht en geweld bij komen om het allemaal op z'n plek te krijgen. Kitten, dat zagen we meteen, was geen optie. Dit moest met meerdere boutjes op z'n plek gehouden worden. Ons aanvankelijk optimisme was reeds gedaald tot een dieptepunt, ons offensief was verzand. De oplossing was om toch maar van die dure metaalgatenzagen te regelen. We dropen af, ordinair afgedroogd door een plaats RVS van 70 euro. Deze zondag moest ons een revanche brengen.

A had twee mooie profi metaalgatenzagen gefixd. Dit keer zouden we het verzet de kop indrukken. Plan was om eerst het dashboard op z'n plek te douwen, vast te zetten met van die mooie boutjes en dan met de 220V boor en gatenzagen de klus afmaken. Valse hoop, allereerst moest er met veel kracht getracht worden het dashboard op z'n plek te krijgen. Zoveel kracht dat je er knijpblaren aan over hield. Er moest dus met de bandschuurmachine het een en ander bijgeslepen worden. Een tijdrovende en precieze klus. Nadat we daar mee klaar waren besloten we om het dashboard te fixeren met de imbusboutjes. Zo gezegd zo gedaan (ook een uur dus). Eenmaal op zijn plek was het tijd om het zware profi geschut in te zetten, de gatenzaag vóór metaal! En het resultaat? Opnieuw een afgang, het beschermfolie was eraf maar daar was het ook wel mee gedaan. Erg goed voor het moreel! Dus dan alles maar weer los en het besluit genomen om het door een RVS boer te laten doen. Wel even gaatjes gemaakt voor alle metertjes in het metaal, gewoon voor onze eigen psyche. Daarna om toch gaten te (willen) maken in het polyester dashboard de gaten alvast gemaakt. Vervolgens even gekeken hoe dat eruit ziet met metertjes. Erg mooi maar het moreel kwam niet meer op het startniveau...

Ik ben op een doordeweekse dag naar de RVS boer gegaan. Hij zag me aankomen met het project die hij voor een prijs heus wel wou maken. Komt WW met de staart tussen de benen toch nog ff langs voor 7 gaten. Uit schaamte en ergernis ga ik niet zeggen wat die klus ons gekost heeft. Maar het is uiteindelijk wel gelukt. Alhoewel wij ontdaan waren van onze tanden richting het RVS was het verzet van het dashboard toch gebroken. Ik voorzie een hoop progressie volgende week! Dan snel meer met foto's van het resultaat! Dan echt!