Klussing in the Rain
Vele dagen en uren met burton 1116 zijn tot nu toe doorgebracht met zonneschijn en milde weersomstandigheden. De balans werd vandaag gelijk getrokken, al het goede weer werd gecompenseerd met een dagje volledig klussen in the rain. Rain met een capitol R. No rain no gain, of was het pain? Enfin, klussen hoe dan ook. Dit keer met wat hulp van Werner. Deze lasser en metaalalchemist was door Sem meegenomen om onsite te bekijken hoe het best een dubbele uitlaat onder het buikje van 1116 kon worden aangelegd. Na een korte aanschouwing van 1116 en het kenbaar maken van onze wensen was het ontwerp klaar. Voor hem een peuleschilletje, maar voor ons een ambacht waarvoor wij eerst 13 ongelukken moeten ondergaan. Met een chirurgische cross-over wordt vanaf de zijkant van de originele uitlaat met dezelfde diameter een pijp aangelast om vervolgens een zelfde eindpijp te bereiken. Met de juiste afstand van de chassisbalken in het achterhoofd maakten de S en W zich uit de voeten om in het droge RVS met RVS te verbinden. Het resultaat mag er wezen, zie de foto's! Natuurlijk moest 1116 nog even brommen voordat ze weggingen. (Ver)zuipen is voor Franzen niet vreemd, het weer was er ook wel naar. Aanslaan zoals 1116 normaal doet zat er niet meteen in. Bezine moet telkens van ver komen, het lijkt terug te zakken. Een terugslagkleppie moet dit gaan verhelpen. Het oog van Werner zag vervolgens dat een draad van de bobine niet goed zat, en jawel hoor, 1116 sloeg al snel aan. Maar dat er nog wat tuning moet worden gedaan staat vast. We hopen dat een terugslagkleppie voor verlichting zorgt.
Twee types bleven achter in de eeuwige moesson met de snuit van 1116 in een bubbeltjesplasticponcho. Om maar in het droge te werken in er eerst gewerkt aan de achterklep. Deze sluit fraai. Helaas een beetje bolling maar we zijn er al achter gekomen dat niets echt past bij de buitenjas van de Burton, net een oud huis. Niets is recht of past echt goed en je moet leren leven met de onvolkomenheden die je hebt gekocht. De linker onderkant raakte de body enigzins en dus moest de Dremel er aan te pas komen om de scherpe kantjes ervan af te lopen. Echt maatwerk M'vrou!
Klussy 2 in the rain. De handrem. Piece of Cooky natuurlijk! Die instelling hebben we inmiddels allang losgelaten. De strip van de handrem kwam tegen het gaspedaal aan. Dat zou een kwestie van gassen en remmen worden. Veel bewegingsruimte voor de handrem is er echter niet. Na veel overleg is ervoor gekozen om de sleuf in de kacheldoorvoer te verbreden. Hierdoor kan het hele mechanische van de handrem een fractie meer opzij waardoor het gaspedaal en de handrem elkaar niet meer dwars zitten. Dit Cooky kostte ons anderhalf uur tijd.
Job 3 in de Wet. De laatste remleiding erop en het systeem vullen met het groene Citroën snot. Deze groene LHM Goo is de remolie. Het aanleggen van de laatste leiding was redelijk eenvoudig. Het ontluchten van het systeem hadden we wat vlug gedaan. Alhoewel 1116 nog steeds sponsig aanvoelde in dit weer was er wel enige remkracht. Maar dit vraagt volgende keer om wat meer bellenblaaserij.
Om een beeld te krijgen hoe het pookje gaat zitten in 1116 waren begonnen met het installeren van deze controlstick. Blijkt dat er helaas een lipje ontbreekt om de pook vast tegen het schutboord te zetten. Bovendien is het borgpennetje vand e versnellingsbak te kort en te dik. Andere burtonners hadden ook al zo'n probleem. Maar daar komen we wel overheen. Wat duidelijk is is dat volgende week er (theoretisch) gereden kan worden. Bovendien gaan we dan het geluid horen van een tweepijpige 650cc motor! Jawhor!