It's alive!
Op 1e pinksterdag gingen we met een duidelijk doel naar Apeldoorn: Het monster weer tot leven wekken. Eerst moesten de kleppen nog even gesteld worden. Bij het met de hand ronddraaien voelden we weinig weerstand ( geen compressie) dus ik had al het idee dat de kleppen open bleven staan, en dat was dus ook het geval aangezien er totaal geen speling was. Dus alle kleppen (jawel 4 stuks!) gesteld en daarna weer opnieuw geprobeerd de motor met de hand rond te draaien. Compressie check!
Op naar de ontsteking. In plaats van de ouderwetse contactpuntjes hebben we een moderne versie van ontsteking erop gezet van 123-ignition. Deze was al gemonteerd maar moest alleen nog even goed op tijd gezet worden. Na het blokkeer gaatje op het vliegwiel gevonden te hebben konden we de ontsteking ook op tijd zetten. Bobine en bougiekabels eraan en we hebben vonken. Ontsteking check!
De carburateur hebben we nog even in het ultrasoon-bad laten trillen (nadat pa hier de stekken van had gerepareerd....) en hierdoor glom hij ons tegemoet. Carburateur erop schroeven, benzine in de tank. Brandbaar mengsel check!
Nog even de motor met de hand rond zwengelen om de benzine naar voren te pompen en om de olie alvast een beetje door het blok te laten circuleren. En toen was het grote moment daar. Accu op de bobine en een kabel naar de startmotor. De startmotor deed het goed ( na deze nog een keer uit elkaar hebben moeten halen omdat het relais niet helemaal goed zat, foutje van ondergetekende J) Nadat de motor een aantal slagen gemaakt heeft ( vlotterkamer moest nog gevuld worden ) sloeg de motor zowaar zonder sputteren aan! Eureka! Wouter werd hier zo enthousiast van dat hij de kabel van de accu afhaalde. Dus de motor stopte er dus even mee. Great succes! Na het vreugdegilletje van pa nog een keer proberen. Na één slag brulde de boxer er weer op los. Toerental wat aan de hoge kant, maar wat klonk t mooi! Na het stationair toerental wat naar beneden geschroefd te hebben snorde de tweecilinder rustig verder met minimale trillingen en een mooi donkere roffel uit de uitlaat.
Tot zover de werkzaamheden aan de motor. De remklauwen voor zijn er weer opgezet. Afgelopen zondag nog wat afrondende klusjes gedaan. Remtrommels achter gemonteerd en wielen erop. De weerstand van de benzinevlotter gecontroleerd op de weerstand. Deze kan prima samenwerken met het benzinemetertje dat we bij de Biltema in Zweden hebben gekocht. Na het probleem van de speling op de nieuwe wiellagers voor opgelost te hebben ten koste van 1 lager is het volgende week tijd voor de 1116 om op eigen banden te gaan staan! Ik heb bij Burton nog even nagevraagd wanneer ze onze body verwachten. Antwoord: 15 juni. Bijna…..