Het hart begint weer te kloppen
Van het weekend voor het eerst begonnen met het opbouwen van de Burton. Tot nu toe was het alleen maar slopen, maar dan nu eindelijk iets constructiefs! En ook dan maar direct met het belangrijkste begonnen, het hart van de bolide, de motor. Zoals in de vorige blog vermeld ben ik (Sem) samen met pa naar Burton geweest om eens serieus geld uit te geven. De score van die dag:
- Nieuwe opgeboorde cilinders, incl. zuigers.
- Gereviseerde cilinderkoppen
- Pakkingset
- Afgedraaid vliegwiel
- Nieuwe oliekoeler
- Nieuwe nokkenas
- Nieuwe oliepomp
De grotere cilinders vergroot de totale cilinder inhoud van 602 cc (jaja, das niet mis he??) naar een bute 652 cc. Dat moet toch de nodige extra trappelende pony's opleveren voor onder de motorkap. Ook komt er dus een afgedraaid (lees lichter) vliegwiel in. Door de roterende massa van dit onderdeel te verkleinen is de motor sneller op toeren te brengen, wat weer prettig is voor het acceleratievermogen. De krukas is dus door de keuring gekomen in tegenstelling tot de nokkenas die niet meer mee mag doen. De nokken vertoonde slijtage, en bovendien bestaat er de kans dat het nokprofiel "stomper" is geworden waardoor de kleppen minder ver geopend zullen worden wat vervolgens ook weer vermogen kost. Ook vervangen dus.
Ik ben begonnen met de 2 helften van het motorblok nog 1 x schoon te maken met wat remmenreiniger en perslucht. Vooral de behuizing waar de krukaslagers en nokkenaslager in komen te liggen, alsmede de oliekanaaltjes die deze verbindt moeten vlekkeloos zijn. Als eerst neme men de krukas, na deze nog een keer goed gereinigd te hebben. (Alle contact vlakken weer insmeren met olie). Deze komt dan op zijn plek te liggen met de lagers vast in het daarvoor bestemde nokje. Doet u dit niet, dan wordt dit project toch weer ietsjes duurder dan gedacht. Daarna volgt de nokkenas. Ook hierbij dient er even gelet te worden op het nokje. Doet u dit niet, dan wordt dit project toch weer ietsjes duurder dan gedacht. Het tandwiel van zowel de nokkenas als de krukas zijn gemarkeerd voor de timing. Deze moeten dus overeenkomen (zie foto met tandwielen). Doet u dit niet, dan.... enfin.
'Next in line' was de oliepomp. Deze word op het einde van de nokkenas geplaatst. De ouwe oliepomp was niet al te fris meer vanwege ingesleten groeven in de achterwand. Ik vermoed dat hier het slijpsel vandaan kwam. Dan nog de oliezeef/opzuigbuis er inleggen, en dan kan het andere helft erop. Heel dun filmpje vloeibare pakking ertussen en vast schroeven maar.
Toen konden de nieuwe zuigers met cilinders en cilinderkoppen erop, wat allemaal zeer voorspoedig verliep. Alles paste en draaide soepel.
Vandaag nog even langs burton gereden om een nieuwe benzinepomp en 123-ignition op te halen. Deze ontstekingsmodule vervangt de ouwe contactpuntjes met transistoren die (bijna) niet slijtagegevoelig zijn. Met dit systeem heb je gegarandeerd altijd de maximale spanning bij je bougie wat voor goede koud-start eigenschappen zorgt en betere ontbranding wat vooral bij vollast te merken zou moeten zijn.
Van t weekend even de puntjes op de i zetten voor wat betreft de motor. En misschien alvast een beginnetje maken met de draagarmlagers van de assen. Tot gauw. Bye Bye