Een huwelijk met een (zwart) randje

14-04-2013 20:49

Vandaag een heus feestelijk moment! Zoals het heet heeft op deze heerlijke dag het huwelijk plaatst gevonden tussen de motor en het nieuwe chassis van de burton. Naar alle waarschijnlijkheid heeft het eerdere (redelijk verrotte) huwelijk tussen motor en oude krokante chassis 30 jaar stand gehouden en laten we eerlijk zijn, welk huwelijk is dan nog fris? Dus de motor was toe aan een nieuwe jonge frisse bruid! En om goed voor de dag te komen werd de motor in zijn beste (rouge basque) goed in de echt verbonden. De ceremonie was vlekkeloos en snel voltrokken. En het stel ziet er gelikt uit! Eindelijk eens een andere kleur dan zwart. De spuiters hebben prachtig werk afgeleverd en dat geldt niet alleen voor de zichtbare koelbeplating. Ook de velgen mogen er wezen. Als nieuw. Daarvoor moet je absoluut niet zelf gaan sputteren. Echter, we hebben dezelfde kleur in een sputterbus besteld om de kleine details en kleine onderdelen (V-snaarkap, dynamo en startmotor) ook een rouge basque tint te geven.

Helaas is een huwelijk ook een dag van stress en onbedoelde ergernissen. Herkenbaar? Ook deze dag had een zwart randje van frustratie. De grote moeren van de voorste wiellagers bleven op deze warme dag koelbloedig op hun plek zitten. De twee Iron Ladies gaven geen terrein. Dus besloten we om de metaalboor erop los te laten. Het eerste vijlsel leek veel belovend maar het optimisme werd al snel gesmoord in teleurstelling. Na drie botte boren en na een hoop ruchtsichtlos gehamer bleef het Franse secreet (want dat is het!) gewoon zitten. Ik weet nog niet wat voor ellende we in het fusee hebben veroorzaakt maar ik ben bang dat nog wel eens een nare lange scheiding kon worden. Besloten om dat werkje even neer te leggen en met de compressor het nog eens te proberen en om wat kwaliteitsboortjes erop los te laten. Dat zal d'r leren! Maar no pain no gain, dit is eigenlijk tot nu toe de eerste echte hobbel in het 2e huwelijk. Heoveel zullen er nog komen?

Het samen brengen van de motor en de versnellingsbak ging redelijk eenvoudig. Wel erop letten dat de koppeling er maar op een goede manier op kan. Hij bleek eerst verkeerd om te zitten. Bij het testen (door de aandrijfassen te draaien) bleek het vliegwiel niet mee te gaan. Een raar gezang was het enige wat ons tegemoet kwam. Na een eureka moment van Sem bleek dus de koppeling verkeerd om te zitten. Toch goed dat hij het even testte.

De uitlaat is geschikt als spiegel. Helaas zal wel snel de glans eraf gaan wanneer we gaan touren. We zijn er niet aan toegekomen om deze erop te zetten. Duidelijk is al wel dat we een dubbele uitlaat willen. Een toekomstig lasklusje. 

Nog even de slijptol in het chassis gezet. Kan maar één keer fout gaan. Ging gelukkig keurig. Nog ff een lik RX over de dame en we gaven het stel hun privacy voor de nacht. Na een week huwelijksreis in een box in Apeldoorn (romatiek moet betaalbaar blijven) gaan we hun flink onder handen nemen! Er moeten ringen geknipt worden! Een staartje........