De dag des oordeels!!!
Op maandag 14-04-14 (mooie datum) werd de BURTON om 13.00 u. bij de RDW te Heerenveen verwacht. Met de Burton aan de triangel achter de Saab, melden wij ons (IenA) netjes bij de balie. Eerst een nummertje trekken (natuurlijk) de juffrouw (had helemaal niets te doen) drukte op het knopje ........en ja hoor......nummer 25 (ons nummer) was METEEN aan de beurt! Ze regelde een plastic mapje met alle papieren voor ons, en daarmee moesten we ons melden bij de keurmeester. So far so good! Binnen in de hal (groot en nieuw) was koffie en een stoeltje om op te zitten. De koffie was nog niet op of de keurmeesters wensten ons een prettig weekend!! en gingen in de kantine lunchen. We bleven moederziel alleen in de grote hal achter met ons opgesmeerde broodje en ons kopje koffie. Ik kreeg toch steeds meer het gevoel dat ik zat te wachten voor een mondeling examen. Werkstuk inleveren bij de examinator en netjes verantwoording afleggen. "Ja meneer, nee meneer". Om 13.10 zat de lunch van de "meesters" achter de knopen; de Burton mocht naar binnen. Nu komt het moment van de waarheid. Keurmeester gaat eerst achter zijn desk zitten de papperassen controleren..........hij mist een verklaring/nummer van het chassis.....oh k..oh sh..! Gelijk een smsje naar W en S "waar is die verklaring?/ Hebben we die überhaupt wel gehad?" Beiden reageerden ERG vlot!!! Ze waren toch aan het werk?! Volgens W was deze verklaring volgens Burton niet nodig. Vervolgens vroeg de keurmeester of we het buro RDW in Arnhem ook hadden ingelicht over deze keuring..........nee?!.........moest dat dan?....JA dat moest! ( de Dyane was geschouwd in Arnhem).......Oh...eh....ik begon nu nog iets zenuwachtiger te worden dan ik al was. Net zoiets als examen doen en ontdekken dat je een paar hoofdstukken was vergeten te leren. Volgens de keurmeester had RDW Arnhem hem dan gegevens moeten doorsturen, o.a. foto's van de Dyane! Wacht FF wilt u foto's zien van de Dyane (liefst met kenteken erop)?? Die heb ik, op de blog van de Burton!" Hij zoekt de blog op en ik vertel over ons projekt, alle" ins and outs". Ineens is het ijs gebroken!! Hij bekijkt bijna alle foto's ( ook die van het kenteken en het typeplaatje en het motortypeplaatj)e, en hij constateert dat het allemaal overeen komt met wat er in de Burton zit. Er komt nog een collega bij en zo ben je toch al snel een half uurtje verder. "Wat leuk om dat met je kinderen te doen" en "Hebben jullie geen ruzie gehad?" "Hoe lang zijn jullie bezig geweest?" Dit waren nog eens vragen waar ik het antwoord nu wel op wist. Meneer de keurmeester heeft alleen de wielophanging voor en achter bekeken en toen heeft hij het chassisnummet in het chassis geslagen. Hij vroeg mij of alles een beetje werkte......"Ja, natuurlijk meneer de Keurmeester" zei ik. Hij zette een grote streep door alle punten op het formulier.....alles OK. Alleen nog FF op de weegbrug. 510 kilootjes met halve tank vol.Klaar is Kees! Even bij de balie (nu geen nummertje) ruim 200 euri's aftikken en we mochten rijden. Afgezien van het wat stroeve begin hebben we gewoon een leuke middag gehad. Dit dankzij deze blog. Hij heeft het hele bouwproces nauwkeurig op de foto's bekeken en zijn conclusies daaruit getrokken. Complimenten van de keurmeester.....GESLAAGD! Ondertussen zijn we ook weer iets wijzer geworden over de historie van deze Dyane. Deze Franzoos is zijn leven begonnen in Köln (Doitsjland) en is in 1997 in Roosendaal door de RDW gekeurd om als Nederlander zijn leven verder te slijten ( vandaar het kenteken van 1997). Burton weer aangekoppeld en op weg naar Wolvega. Sem en Jorien waren nog aan het werk, dus hebben we even een stukje gereden. Moeders ook! Kon een beetje moeilijk bij de pedalen maar verder geen probleem, het schakelen in een eend is ze nog niet verleerd.
De zaterdag voorafgaand aan de keuring hebben we met z'n drieen de kap erop gemonteerd. Nauwkeurig klusje= goed gelukt.
Sem is er de rest van de week mee naar school heen en weer geweest. Wouter heeft 'm zaterdag opgehaald en is ermee naar Utrecht gereden. Niet geheel zonder problemen.......eerste gevalletje PECH!!! De linkerremschijf is losgetrild. Boutje en moertje verloren. Toch niet goed vastgedraaid!!! Sem is met gereedschap er achteraan gegaan en in no time reed ie weer. Op eerste paasdag (schitterend weer) hebben W en K door de Vechtstreek getourd en de tweede paasdag (regen) hebben ze hem in Boxmeer aan K haar familie geshowd. De KM teller gaat inmiddels richting de 1000 km. Dus tijd voor de eerste olieverversing. Motor moet nog ouderwets worden ingereden.
Ik begin me nu te realiseren dat dit wel eens het laatste stukje van deze blog zou kunnen zijn. Op 03-11-2012 zijn we begonnen en op 14-04-2014 eindigt dit projekt! Het is tegelijkertijd ook weer een begin van een nieuw hoofdstuk in het verhaal van deze Burton 1116!! We zijn van plan een logboek bij te houden over het verdere leven van de 1116!