Autopsie van een motorblok, bijna althans
Vorig weekend naar Hoogeveen gegaan om het originele motorblok van de opgeofferde dyane te onderwerpen aan een grondige inspectie. Aan de magneet van de carterplug zat verdacht veel vijlsel, bleek een compressietest om obscure redenen niet mogelijk en maakte de startmotor een akelig geluid. Kortom, genoeg medische onderbouwing voor een autopsie van de het motorblok om de morbiditeiten bloot te leggen. Bovendien had ik alle draagarmen en assen in de tectyl gezet en meegenomen. Het werd bij mij op zolder gewoon te vol.
Sem had een paar dagen voor dat weekend het blokkie afgezet in Hoogeveen. Hier is meer ruimte en vooral warmte en licht. Ik begreep goed dat hij het blok op de begaande grond heeft gelaten, zo’n op het oog klein motorblok is toch misleidend zwaar! Met wat schuimrubber laminaat ondergrond platen ervoor gezorgd dat de vloer schoon bleef en gaf mij een stabiele ondergrond. De eerste incisie kon worden gemaakt.
Goede voorbereiding is essentieel bij dit soort kwesties. Zeker als men bedenkt dat patiënten door elkaar kunnen worden gehaald! We hebben namelijk drie motoren die dit eens moeten ondergaan. Ik had dus drie boodschappenkratten gekocht (per motor een) waarin alle onderdelen zouden komen. Verder meerdere 3 liter diepvrieszakjes. Alles organen keuring bij elkaar, alleen het ijs ontbreekt.
Begonnen met de koelvan te verwijderen. Dit ding zat me al langer dwars toen ik de koelbeplating eraf probeerde te halen en niet de juiste pijpsleutel kon vinden. Nu had ik de bout wel losgekregen en moest de poelie eraf. Deze zit op een conische bout en zou er met een paar flinke tikken vanaf moet komen. Verlenger van de ratel erin gedaan en van verschillende richtingen en tik. Geen problemen, kwam zo los.
Dit bood werkruimte om de oliekoeler te demonteren. Ging met wat geschud ook zo los. Vies ding, vraag me af of we deze moeten schoonmaken zeker als je bedenkt dat schoonmaken een enorme klus zal zijn maar bovenal omdat er zo veel vijlsel in de olie zat, dat hoopt zich ook op in de koeler. Met een lading nieuwe olie flushen we juist die troep weer in de gereviseerde motor! Afkeur dacht ik.
Vervolgens de olieleidingen gedemonteerd, moertjes goed bewaren! Daarna het ontstekingsmechanisme ontmanteld. Wel opgeborgen maar we gaan toch voor een 123 ontsteking dus waarschijnlijk is ook dit een appendixje van de motor. Vervolgens het oliefilter + huis eraf gehaald. Direct rechtop zetten anders had ik een BP olierampje veroorzaakt. De benzinepomp eraf gehaald. Een pijpje van de pomp bleef in een rubberen leiding zitten! Hmmmm, ook maar vervangen dus! Aandrijf stiftje van de pomp wel goed opgeborgen.
Tot nu toe ging alles vlekkeloos. Dan nu de tegenslagen. Tegenslag één. De kleppendeksels eraf gehaald en het laatste beetje olie opgevangen. Oude pakkingen weggegooid, olie was hier niet viezig trouwens. Vervolgens de drie moertjes van de kop losgedraaid en de kop van de cilinder getrokken. Fluitje van een cent. Hoezo heeft een 2cv motor geen koppakking nodig? Stootstangen zagen er goed uit. De brilrubbers waren echter volledig uitgedroogd, vervangen dus. Veel roetvorming en bruine harde aanslag binnen in de kop maar op het oog geen significante beschadigingen. Nu de cilinders van het blok scheiden. De rechter cilinder was zo los. De linker echter…. muurvast! De cilinder bewoog gewoon mee met de zuiger wanneer ik de andere zuigerstang op en neer bewoog. Ik vond het al zo raar dat ik het vliegwiel en de koelvan niet kon bewegen! En nee ik heb niet de bougies erop laten zitten, er was dus geen compressie. Verklaart misschien wel waarom de compressiemeter niet uitsloeg en dat de startmotor zo'n raar geluid maakte. Geweld leek mij dit keer geen geschikte optie. Bij de rechter zuiger zag ik dat een zuigerveer doormidden was zonder schade te hebben gemaakt in de cilinder. Bij de linker zuiger kon dat anders zijn.
Had na wat overwegingen besloten verder te gaan met het demonteren van de koppeling en het vliegwiel. Koppeling was geen probleem. Heb niet veel verstand van de koppeling en hoe dik die moet zijn maar het oogde nogal dun. Nieuwe kan geen kwaad volgens mij. Was trouwens een drievingerige koppeling. Tegenslag twee komt nu. Het vliegwiel is met kleine boutjes 14 vast gezet aan de krukas. De eerste 4 waren geen probleem. De 5e wel. Geen dopje 14 voor de ratel dus moest ik het doen met een ringsleutel. Dat gaat nu niet meer lukken! Koppie is afgerond. Een volledige autopsie zat dit weekend er dus niet meer in. Het wiel moet eraf wil ik de oliepomp kunnen ontmantelen. Dit huisje houdt de twee carterhelften ook nog bij elkaar. Ik laat dit over aan Sem en Andre. Prettige wedstrijd!
Heb het blok omgedraaid op z’n zij, cilinder volgespoten met WD40 en een nachtje laten staan en mezelf ook.
Volgende morgen zat er nauwelijks nog WD40 in de cilinder. Het was er dus wel langsgelopen en ik hoopte dat het nu wast soepeler los kwam. En ja hoor hij gaf mee! Geen krassen kunnen zien maar op het dode punt van de cilinder zag ik wel wat (vlieg)roest. Dat moet wel op te lossen zijn. Wel was de olie die ik hier zag gruisig. Zuigers las getikt van de zuigerstangen en opgeborgen.
Alles gemarkeerd en in het krat gedaan. Hoop dat ze uit Zweden iets mee kunnen nemen om zo’n ronde kop alsnog van het vliegwiel kunnen krijgen. Wordt vervolgd!